Intim torna gyermekeknek – Ilyen van???

Az édesanyák többsége hallott már az intim tornáról, vagy gátizom tornáról, még ha esetleg nem is próbálta. Azt viszont kevesen tudják, hogy gyermekeknek is nagyon hasznos a gátizmok tornáztatása bizonyos panaszok esetén (éjszakai bepisilés, széklettartási nehézségek, vizelet csepegés). Jovanovics Ágota gátizom rehabilitációs szakembert kérdeztük a gyermekek gátizom tornájáról.

Milyen panaszok esetén ajánlott a gátizom torna gyermekeknek?

Gyermekeknél a gátizmok gyengesége többféle tünettel jár. A leggyakoribb az akaratlan vizeletvesztés (éjszakai bepisilés), a széklettartási nehézségek, a sürgető vizeletürítés, illetve, ha a hólyagból a vizelet nem tud egyszerre kiürülni, így az fertőzésekhez vezethet.

A szorongó gyermekeknél, ahol az izmok feszesek és a székletürítés nehéz,a végbélzáró izom meggyengül és aranyér is kialakulhat.

A gátizmok gyengesége lehet genetikai eredetű, születési rendellenesség, de akár külső tényezők (óvoda, iskolaváltás, szülők válása, kis testvér születése) is befolyásolhatják. A helytelen higiéniai szokásrend kialakítása kisgyermek korban (korai szobatisztaságra nevelés) is közrejátszik.

Idővel a gyerekek, teljesítési kényszer hatására, feszültek lesznek. Ez a feszültség az izmokban gyűlik össze, és kialakul az aranyér vagy a vizelettartási nehézség. Kismedencei műtétek előtt és után is javasolt a gyakorlatokat elvégezni.

Milyen előnyei vannak a tornának, miben várható javulás?

A tornával, amelyet ha időben elkezdünk és rendszeresen végezzük, javítjuk a medencében található szervek vérellátottságát, működési feltételeit és a szövetek rugalmassága is javul. Ezek az izmok ugyanúgy működnek, mint a többi izomcsoport. Erősíthető a gyorsaságuk, erejük, állóképességük. Ezeket a készségeket speciális gyakorlatokkal fejlesztjük, ami igazodik a gyerekek életkori sajátosságaihoz és figyelembe veszi az érzelmi állapotukat, valamint testi fejlettségüket.

A program fokozatosan van felépítve, az egyszerű gyakorlatoktól kezdve az összetett mozgásformákig. A gyerekek megtanulják tudatosan és helyesen használni a gátizmukat.

A gátizom tornát meg kell előzze orvosi kivizsgálás?

A torna kiegészítő terápia, nem helyettesíti az orvosi közreműködést. A torna megkezdése előtt egy nefrológiai vizsgálat javasolt. Azoknál a kis pácienseknél, ahol nincs testi elváltozás és mentálisan is egészségesek, megelőzés céljából is ajánlott az alapgyakorlatokat megtanulni.

Hány éves kortól sajátítható el a torna?

Általában 5 éves kortól javasolt. Az idegrendszer fejlettsége ebben a korban olyan szinten van hogy az ideg-izom kapcsolat már kialakult. A gyermek megérti a gyakorlatok lényegét, el tudja sajátítani az alap mozgásformákat.

Hány alkalom szükséges az elsajátításához?

Kortól és nemtől függően az alapszint elsajátításához 5 alkalom elegendő. Az otthoni rendszeres ismétlés nagyban hozzájárul a minél hamarabbi sikerélmény eléréséhez. Ez idő alatt az izom is elkezd fejlődni és a medencében található szervek működése is jó irányt mutat.

Otthon milyen gyakorisággal kell végezni?

Napi rendszerességgel érdemes foglalkozni ezzel az edzésformával, ami alkalmanként 15-20 percet vesz igénybe. Fontos a nyugodt légkör, a megfelelő öltözet, a gyakorlatok helyes végrehajtása. Ezek mind hozzájárulnak ahhoz hogy minél hamarabb pozitív eredményt érjünk el.

Mit tudunk tenni, ha a gyermek nem elég együttműködő?

A megfelelő szülői háttértámogatás nagyon fontos. A megfelelő, asszertív – win,win- kommunikáció gyerek-szülő és gyerek- terapeuta között kiemelkedően fontos. A megértő hozzáállás a legmakacsabb gyermeket is meglágyítja. Fontos a motiváció felkeltése és hogy éreztessük a gyermekkel: Ő fontos és mellette állunk ezekben a helyzetekben.

Mikorra várható javulás?

Attól függően hogy milyen rendszerességgel végezzük a gyakorlatokat, mi a cél, és milyen az összhang a gyerekkel a tréning alatt, általában 1-2 hónap után jelentkezik a javulás.

Hogyan történik egy foglalkozás?

A foglalkozás olyan, mint egy testnevelés óra. Van egy bemelegítő rész, ahol a medence vérketringését fokozzuk. A fő részben a gátizmokat mozgatjuk meg különböző kiiduló helyzetekben, ismétlésszámmal. Figyelünk a helyes végrehajtásra, pihenő időkre, a megfelelő légzéstechnikára. A levezető gyakorlatokkal lazítjuk a munkában résztvevő izmokat.

Jovanovics Ágota

www.tornaintim.hu,

jovanovicsagota@gmail.com

 

(Visited 105 times, 1 visits today)
Kapcsolódó cikkeink
WordPress Cookie Értesítés Real Cookie Banner által