D-vitamin a várandósság alatt – hogyan, mikor, mennyit?

A D-vitamin egészségünkre és immunrendszerünkre gyakorolt pozitív hatása elvitathatatlan. Az elmúlt években egyre inkább felismerték a jelentőségét a vírusok elleni védekezésben és az immunrendszer erősítésében. Fontos azonban tudni, hogy semmiképpen nem szabad túlzásba vinni a fogyasztását, hiszen a zsírban oldódó vitaminok közé tartozik.

A D-vitamin nem is vitamin
A D-vitamin igazából nem is vitamin, hanem egy ún. hormonszerű előanyag (prohormon). A D-vitamin egyrészt napsütés hatására keletkezik a szervezetünkben, másrészt külsőleg is bevihető a szervezetbe cseppek és tabletták formájában.
Jelentős szerepe van a csontok egészségének megőrzésében, a kalcium felszívódásában és az immunrendszer normál működésének fenntartásában, de hozzájárul az izmok és az idegrendszer egészséges működéséhez is.
D-vitamin hiányos állapotban nagyobb eséllyel alakulhat ki autoimmun betegség, izomsorvadás, izomfájdalom, magas vérnyomás, érrendszeri betegség, agyműködési zavar, illetve az érintettek nagyobb eséllyel kapnak el fertőző betegségeket.
Mennyit, mikor és hogyan?
A D-vitamin a zsírban oldódó vitaminok családjába tartozik, így érdemes étkezés közben bevenni, vagy olyan cseppet/kapszulát választani, amely eleve zsírban/olajban feloldva tartalmazza a D-vitamint. A napsugárzás biztosítja a D-vitamin bevitelünk egy részét, ellenben mikor szervezetünk nem jut elegendő napfényhez napi 1500-2000 NE D-vitamin pótlás szükséges. Fennálló fertőzések esetén ez a mennyiség megemelhető akár a kétszeresére is. A gyermekek napi adagja általánosan 400 NE, tizenéves korban azonban az adag emelendő napi 1000 NE-re.
Várandósan kiemelt jelentőséggel bír, hogy a kismama odafigyeljen a D-vitamin bevitelére, hiszen elégtelen vitaminbevitel esetén megnő az anyák hajlama a csontritkulásra, a terhességi magasvérnyomásra, valamint növelheti a terhességi cukorbetegség és a koraszülés esélyét is. Emellett D-vitamin hiány esetén a baba idegrendszere, izomzata, csontvázrendszere és immunrendszere sem fejlődik megfelelően. Az első trimeszterben elegendő a felnőttek számára meghatározott átlagos D-vitamin bevitel, a második trimesztertől kezdve azonban az adagot érdemes a kétszeresére, vagyis 4000 NE-re emelni. Fontos annak is utánanézni, hogy a kismama által szedett egyéb vitaminkészítmények tartalmaznak-e D-vitamint és ha igen, mennyit. Ennek figyelembe vételével kell kikalkulálni a D-vitamin pótlás mértékét.
A D-vitamint érdemes K-vitaminnal és magnéziummal kombinálni, a magnézium ugyanis segíti a D-vitamin hasznosulását, a K-vitamin pedig a bélből történő felszívódást.
A D-vitamint természetesen nem csak kapszulák és cseppek formájában lehet bevinni a szervezetbe. A napsugárzás mellett bizonyos élelmiszerek is gazdagok D-vitaminban, főleg az olajos halak, a vörös húsok, a tojássárgája, a tej, a vaj és a máj. Pusztán táplálkozással azonban szinte lehetetlen elérni a szükséges D-vitamin mennyiséget, ezért ősszel és télen mindenképpen javasolt a D-vitamin pótlás.

Szerző: Bio Egészség

(Visited 23 times, 1 visits today)
Kapcsolódó cikkeink
WordPress Cookie Notice by Real Cookie Banner