Hogyan készülj fel a terhességre? – Kövesd 30 napos útmutatónkat

Megszületett a nagy elhatározás? Eldöntöttétek, hogy itt az ideje, jöhet a baba? Ez egy izgalmas, egyben komoly és felelősségteljes döntés. Biztos a Ti fejetekben is megfordul, hogy mit tehettek annak érdekében, hogy minden rendben alakuljon a gyermekvállalás során. Egyáltalán felkészült a szervezeted a babavárásra? Összeszedtünk egy 30 napos útmutatót a következő hónapra, mi így várnánk a fogantatást.

1. nap: Hagyd abba a fogamzásgátló tabletta szedését!

A modern fogamzásgátlók hormontartalma már annyira minimális, hogy nincs szükség hosszabb várakozási időre az abbahagyásukat követően, rögtön lehet próbálkozni a babával. Viszont az tény, hogy a tabletta után mindenkinél máshogy rendeződik vissza a menstruációs ciklus. Amikor elkezdődik a menstruáció, akkor kezdődik a teherbeesés lehetséges első ciklusa is.

2. nap: Kezdj el szedni terhesvitamint, multivitamint, ami feltölti a szervezetedet!

A terhesvitaminokat kifejezetten úgy alakították ki, hogy a szervezetnek megadják mindazt, amire szüksége lehet a terhesség alatt. Fontos, hogy már a fogantatás előtt feltöltsük a szervezetünket a megfelelő vitaminokkal és ásványi anyagokkal, hiszen ezzel akár komoly betegségek is megelőzhetőek.

3. nap: Folsav!

Az egyik legfontosabb vitamin a folsav vagy folát, ugyanis ez az a vitamin, aminek segítségével megelőzhetők az idegcsőzáródási rendellenességek kialakulása a terhesség korai szakaszában. Naponta legalább 400-800 mikrogramm folsavra van ilyenkor szükségünk.

4. nap: Egyél egészségesen!

A szervezetnek szüksége van a megfelelő tápanyagokra az egészséges terhességhez. Bár lehet, hogy nincs konkrét terhességi diéta, a különféle egészséges ételek fogyasztása segíthet felkészíteni a nő testét a terhességre azáltal, hogy megfelelő készleteket biztosít számára a kritikus tápanyagokból, például kalciumból, fehérjéből és vasból. Sokféle gyümölcsöt és zöldséget, sovány fehérjét, teljes kiőrlésű gabonát, tejtermékeket és egészséges zsírforrásokat kell fogyasztani.

5. nap: Mozogj!

Heti négy – öt alkalom, legalább 30 perc mérsékelt tevékenység csodákat tesz a szervezettel! Szállj le korábban a buszról és sétálj egy megállónyit, ha teheted, autó helyett biciklizz, sétáltasd a kutyádat, bármilyen mozgás már több, mint a semmi! Heti 150-300 perc már ideális.

6. nap: Itt az ideje a szűrővizsgálatoknak!

Már egy általános vérkép vizsgálat is sokat elárulhat az aktuális állapotunkról, de számos babatervező szűrőcsomag is elérhető, amivel ellenőrizni tudjuk, hogy készen áll-e a szervezetünk a terhességre! Ha valamilyen krónikus betegséggel küzdesz, itt az ideje a kontroll vizsgálatnak!

7. nap: Oltások

Ha orvosunkat tájékoztatjuk babavállalási szándékunkról, felmérhetők, hogy milyen védőoltások segíthetnek a Te és babád egészsége védelmében.

8. nap: Mikor voltál utoljára nőgyógyásznál?

A várandósság alatt számos alkalommal fogsz nőgyógyásszal találkozni, ő lesz az egyik, aki végigkísér ezen az időszakon, ezért a bizalom és empátia különösen fontos, hogy meglegyen köztetek. Akár az életkorod, vagy korábbi termékenységi problémák indokolják, érdemes felkeresni az orvost, aki szükség esetén vizsgálatokat, vagy szűréseket (HPV, rákszűrés, STD) javasolhat még a fogantatás előtt.

9. nap: Kövesd a menstruációs ciklusod

Egy nőnek, aki mielőbb szeretne teherbe esni, már jóval a babaprojekt előtt érdemes nyomon követnie, hogy a menstruáció első napjai havonta ugyanannyi nap eltéréssel fordulnak-e elő, ami, rendszeresnek tekinthető, vagy esetleg a ciklus hossza hónapról hónapra változik, azaz rendszertelen a terminus. Számos módszer illetve eszköz ismert arra, hogy meghatározzuk a legtermékenyebb napjainkat minden hónapban, de ehhez az kell, hogy tisztában legyünk a saját ciklusunkkal.

10. nap: Kerüld a káros anyagok bevitelét

A káros anyagok nem csak Rád, hanem a fejlődő baba számára is veszélyesek lehetnek. Kerüld a szintetikus illatanyagokat, keress BPA mentes termékeket és ha lehet, vegyszermentes otthoni és testápolási termékeket válassz.

11. nap: Gyakorold a stresszoldást

Túl sokat stresszelsz? Próbálj meg egyet sétálni, gyakorolj néhány mély légzési gyakorlatot, vagy csinálj bármit, ami örömet szerez.

12. nap: Próbáld ki a jógát

A jóga nem csak remek stresszlevezető, de számos előnnyel is jár a termékenység szempontjából. A rendszeres jógagyakorlat segítheti a fogantatási folyamatot, erősíti és nyújtja a testet, segít felkészülni a várandósságra.

13. nap: Kérj időpontot a fogorvoshoz!

A terhesség alatt a szervezetben lévő hormonok befolyásolhatják az ínyt és a fogakat. A megfelelő fogmosási szokások segíthetnek a fogínygyulladás és fogszuvasodás kivédésében. Egy vizsgálat várandósság alatt egyébként is ajánlott!

14. nap: Hagyd abba a dohányzást, ne igyál alkoholt!

A dohányzás, alkohol- (és drog) fogyasztás számos módon károsíthatja a magzatot. Magzati (fetális) alkohol szindrómáról (FAS) akkor beszélünk, amikor a kismama a terhesség során rendszeresen fogyaszt alkoholt. Ennek következményei visszafordíthatatlanok, és súlyos fizikai, mentális és viselkedési problémákat okoz. A dohányzás káros vegyi anyagoknak teszi ki gyermeket, korlátozza a véráramlást, és akár koraszülést is okozhat. A kábítószerek használata nemcsak törvénytelen, de születési rendellenességeket, vetélést vagy halva születést is okozhat.

15. nap: Szeretkezz!

Szeretkezz gyakran és szórakozásból! Legyél spontán és szenvedélyes! A „túlidőzett” együttlétek elrontják a hangulat varázsát!

16. nap: Figyelj a testsúlyodra!

Tudod mi az ideális BMI index? Melyik kategóriába tartozol? A BMI a testsúlyod (kg) és a magasságod (m) négyzetének a hányadosa. (Pl. 50 kg és 165 cm nő esetében a BMI 19,53). Ha a BMI a túlsúlyos vagy elhízott kategóriájába tartozol, feltétlen konzultálj orvossal, de ha nagyon alacsony ez az érték, akkor is érdemes utánajárni a hátterének, nehogy ezek nehezítsék meg a gyermekvállalást. Érdemes ezekben az esetekben egy dietetikus tanácsát is kikérni.

17. nap: Ismerd meg családban előforduló betegségeket!

Mielőtt teherbe esnél, érdemes megkérdezni anyai/apai ágon is, hogy vannak-e genetikai problémák a vérvonalban. Szükség esetén fel lehet keresni egy genetikai tanácsadót is. A baba egészségét olyan genetikai tényezők is befolyásolják, amelyek a családból gyökereznek.

18. nap: Milyen gyógyszereket szedsz rendszeresen?

Minden esetben tájékoztasd kezelő orvosodat, ha babát tervezel, hiszen szükség esetén olyan gyógyszert írhat csak fel, amelyik biztonságos a terhesség alatt is.

19. nap: Pihenj sokat!

Közhely és talán még korai is mondani, most aludj, mert utána egy ideig nem fogsz J Történjen bármi, valljuk be a sok alvástól, pihenéstől még nem esett bajunk, így biztosan nem ártunk vele magunknak (és később a magzatnak sem)!

20. nap: Figyelj a koffein bevitelre

A terhesség alatt lehet kávézni – mértékkel. A legtöbb ajánlás napi 200 mg koffeint határoz meg terhes nők számára, ennyit nyugodtan el lehet fogyasztani.

21. nap: Víz-víz-víz

Mindannyiunk számára a legfőbb dolog a hidratáltság. A testünk 60 százaléka vízből áll. Az enyhe kiszáradás tünetei közé tartozik a fejfájás, a szorongás, a fáradtság, a rossz hangulat és a csökkent memória. Használj kulacsot, így tudatosan figyelheted a napi mennyiséget!

22. nap: Ismerd meg a fogantatás folyamatát!

A rendszeres ciklusú nők körülbelül két héttel a menstruáció megérkezése előtt ovulálnak, ekkor szabadul ki az érett petesejt valamelyik petefészekből, majd innen kerül a petevezetékbe. Szabálytalan ciklusú nőknél nehezebb megjósolni az ovulációt, de ez általában 12-16 nappal a következő menstruáció kezdete előtt következik be. Fontos kiemelni, hogy ez egy átlagos adat, nagyon sokfélék lehetnek a ciklusok, az ovuláció ideje és időtartama, illetve ez a nők élete során is folyamatosan változhat.

Maga a megtermékenyülés a petevezetékben, annak oldalsó, tölcsérszerű tágulatában – történik. Itt egyesül a hímivarsejt a petesejttel, innen indul útjára az osztódó petesejt, hogy végül beágyazódhasson a méh falába. A hímivarsejtek közül a kevésbé mozgékony, károsodott hímivarsejtek azonnal elpusztulnak, kizárólag a legéletképesebbek juthatnak a petesejt közelébe, de a petesejtet csak egy termékenyítheti meg. A fogantatás akkor történik meg, amikor a hímivarsejt, pontosabban annak feje sikeresen behatol a petesejtbe, ezután kel útra a megtermékenyített petesejt, hogy a petevezetőn áthaladva a méh üregébe jusson.

23. nap: Küldd el a párodat is egy vizsgálatra!

A nem sikerült terhességek hátterében körülbelül 40 százalékban férfi oldalról lehet probléma, ezért érdemes őt is kivizsgáltatni. Andrológiai szakrendelésen teljes körű kivizsgálás történik, ultrahang- és spermavizsgálattal egybekötve. A párodnak is fontos, hogy abbahagyja a dohányzást és más gyógyszerek szedését, korlátozza az alkohol fogyasztását, egészségesen táplálkozzon, szedjen kiegészítő vitaminokat

24. nap: Erősítsd meg az immunrendszered!

A terhesség alatt hajlamosabbak vagyunk a megfázásra, az influenzára és más betegségekre. Némi extra segítség mindig jól jön: egészséges, antioxidánsokban és C-vitaminban gazdag étrend és sok pihenés.

25. nap: Nézz utána, hogy mit ehetsz, és mit nem a terhessége alatt

Vannak ételek, amiket mindenképp érdemes kerülni, ilyen például a nyers tojás, és a vele készült ételek (majonéz), a nyers hús (tatár beefsteak), a pasztőrizálatlan tej, bizonyos halfajták, sajtok.

26. nap: Sokat dolgozol?

Nem mindegy milyen munkakörben és milyen munkakörülmények közt készülsz a várandósságra! A nehéz emelés, a hosszú ideig tartó állás és a derék hajlítása menstruációs rendellenességekhez, termékenységi problémákhoz vagy vetéléshez vezethet. Csak óvatosan!

27. nap: Csinálj valami vicceset, rendbontót!

Talán nem éppen a terhesség a legjobb időszak a kalandtúrákhoz, hosszú repülésekhez, maratoni futótávok megtételéhez! Inkább előtte vesd bele magad ezekbe a kihívásokba, így nem lesz hiányérzeted a terhességed során!

28. nap: Legyél tisztában anyagi lehetőségeiddel!

Nem titok, egy kisbaba megterheli a családi kasszát! Már a babavárás időszakában is számos olyan szolgáltatás, vizsgálat elérhető, amelyek akár plusz kiadásokkal járhatnak. Legyél tisztában vele, mi az, amit megengedhettek magatoknak! Nézz körbe, beszélj a családdal, barátokkal, mindig akad valaki, aki tud segíteni, akár egy babakocsival, kisággyal, ruhákkal, játékokkal…

29. nap: Beszélgessetek sokat a pároddal!

Mielőtt belekezdtek pároddal a baba projektbe, győződj meg arról, hogy nyitott és őszinte kapcsolatban vagytok. A babavárás felé vezető úton számos probléma adódhat, amelyet ketten kell megoldanotok!

30. nap: Tudd, hogy van lehetőséged segítséget kérni!

Mind a nőnek, mind a férfinak fontolóra kell vennie a meddőségi vizsgálat elvégzését, ha a nő 35 éves vagy idősebb, és nem esett teherbe hat hónapos rendszeres, fogamzásgátló használata nélkül folytatott szex után. Egy 35 év alatti nő és partnere is forduljon meddőségi szakemberhez, ha egy év, rendszeres védekezés nélküli szex után sem esik teherbe. Nem félj időben segítséget kérni!

Szerző: For Life Medical Center

https://forlifemedical.hu/

(Visited 41 times, 1 visits today)
Kapcsolódó cikkeink
WordPress Cookie Notice by Real Cookie Banner