Úszhat-e a várandós kismama?

Az úszás az ember egyik legősibb mozgásformája. A futáshoz hasonlóan, nagyszerű módja fizikumunk általános megdolgoztatásának, és a teljes lelki kikapcsolódásnak. De vajon tényleg igaz, hogy 0–99 éves korig mindenkinek jót tesz?

Az úszás áldásos hatásai

Megmozgatja a test összes izmát, és javítja az általános teherbíró képességet.

Az egyetlen sportág, amely légzésszabályozásra kényszerít, így a légzőszerv igen nagy tréningnek van kitéve.

Kedvezően befolyásolja a szív- és a keringési rendszer működését is. Ennek köszönhetően javul a szervezet oxigénellátása.

Ismétlődő mozdulatai növelik az izmok rugalmasságát, különösen a váll, a csípőtájék és a térd izmait tartják kiválóan karban. A súlytalan izommunka rendben tartja a gerinc stabil állását is.

A víz felhajtóereje következtében beállt súlycsökkenés tehermentesíti a mozgatórendszert. Úszás közben az ízületek terhelése szinte elhanyagolható, így olyan mozgások is végezhetők fájdalommentesen, amelynek a szárazföldön történő végrehajtása fájdalmat okozna. Nem véletlen, hogy a gyógytorna és gyógytestnevelés kiemelt eszköze.

Mindezen túl, a súlytalan lebegés lelki békénk stabilizálódásához is hozzájárul. Kedvező hatással van az idegrendszerre, stresszoldó, hozzásegíthet a fölösleges energiánk levezetéséhez.

További előnyei

Technikája bármelyik életkorban könnyen elsajátítható, jótékony hatását mind a fiatalok és az idősebbek is élvezhetik, nemcsak a túlsúlyosak számára ad lehetőséget a kímélő edzésre, hanem akár a várandósoknak is, a sportsérülések elszenvedésének esélye is igen alacsony.

Az úszásnak vannak veszélyei is?

A klóros víz, főként az érzékeny bőrűeknek ártalmas lehet. A medence tisztasága kritikus kérdés, különösen, ha valaki hajlamos a fertőzésekre.

Úszás várandósan

Sokan kételkednek abban, hogy szabad-e pocakkal a medencébe merészkedni. Amikor ezt a kérdést vizsgáljuk, külön kell választani a víz, mint közeg magára a mozgásra (testre és lélekre) gyakorolt hatását és a víz fizikai veszélyeit (hőmérséklet, tisztaság).

A vízben mozgás szempontjából az úszás vagy az aquafitness kifejezetten jótékony hatású a kismamáknak. Különösen pozitív, hogy a vízben a súlygyarapodás ellenére, az ízületek terhelése nélkül lehet átmozgatni minden porcikánkat. Természetesen a víz hőmérsékletére és tisztaságára (valamint klórozottságára) fokozottan ügyelnünk kell, ha pocakosan csobbanunk.

Amiért érdemes kipróbálni a várandósoknak is

Akár várandósan is el lehet kezdeni az úszást, hisz technikája egyszerű, sérülésveszély nem jellemző. A fájós deréknak és lábnak kifejezetten felüdülés a víz.

Amire azonban figyelni kell

A víz tisztasága és a fertőzésveszély erősen összefügg…

Aki alapból érzékeny, terhessége alatt fokozottabban veszélyeztetett a kórokozókra.

A víz hőmérséklete és meg/felfázás erősen összefügg.

Úszás közben a kismama fokozottan figyeljen arra, hogy kizárólag olyan mozgást végezzen, ami jólesik, és annyit, amennyi jólesik.

Használjunk segédeszközöket, például úszódeszkát a szervezet könnyített megdolgoztatásához.

Válasszunk olyan medencét, ahol babaúszást is szerveznek. Itt a tisztaság, a klórtartalom és a hőmérséklet is fokozottan kontrollált.

A tengervíz az egyik legtisztább, bátran bemehetünk, ha alkalmunk adódik rá.

Kerüljük a kétes tisztaságú vizeket (pl. a bányatavakat) és a túlzottan klórozott medencéket.

Kerüljük az olyan uszodákat, élményfürdőket, ahol sokan vannak.

Kerüljük a termálvizeket!

Aki betartja a legfontosabb biztonsági előírásokat, és orvosa is jóváhagyja, bátran kipróbálhatja kismamaként is az úszást!

(Visited 215 times, 1 visits today)
Kapcsolódó cikkeink
WordPress Cookie Notice by Real Cookie Banner